lördag, maj 09, 2009

Båtliv
















Det närmar sig sommar och därmed också båtsäsong.
Vi har inte sjösatt våran än men blir innan slutet av Maj iallafall.

För fyra år sedan köpte vi en segelbåt, den var jättefin och sambon var nöjd.
Själv var jag något skeptisk för jag kan inte ett jota om segling men sambon övertygade med att jag skulle minsann inte behöva hjälpa till (utom vid när vi skulle lägga till osv) utan ta det lugnt och njuta av havet och allt omkring.

Jo detta låter ju säkert helt fantastiskt men det var fruktansvärt.
Missförstå mig inte nu, båten var jättefin och havet ÄR fantastiskt...iallafall den första timmen. Men när man går för segel och har ett mål dit man vill komma, till exempel till en fin badstrand så är det trevligt om man kan komma fram INNAN solen gått ner. Där är jag och min sambo väldigt olika, han är lugn som en filbunke och en riktig livsnjutare, skulle nog kunna vara ute hur länge som helst med båten utan att känna sig rastlös, liksom tycka det var trevligt att kryssa sig fram i en vacker skärgård medans jag klagat över att vi minsann kryssade baklänges.

Jo, när jag då har läst några tidningar och solat en stund då vill jag vara framme vid den stranden eller vad nu målet för dagen skulle vara.
Ja, nu tänker ni kanske att Herregud, människan har problem om hon inte kan njuta av lugnet. Det är nog precis just det som är problemet, jag är inte så förtjust i lugn, jag vill ha fart och fläkt jämt. Komma fram snabbt, tillbaka snabbt. Jag njuter när jag nåt målet (i detta fallet stranden). Där kan jag läsa hur många tidningar som helst. Men jag har nått mitt mål (som en sann tävlingsmänniska)!

Iallafall, efter lite tjat och allmän kvinnlig list fick jag sambon att gå med på att köpa en båt med lite mer fräs..iallafall lite mer.
Nu tycker jag att det är kul att följa med. Vi åker till underbara öar med fina stränder, solar hela dagen, har picknick och badar...ja och sen när vi tröttnar, då gasar vi på lite och är hemma på nolltid, ja åtminstone samma dag ;o)

Visst är hon fin!?!

Vi har faktiskt inte döpt den än! Betyder det otur? Har ni några förslag på vad hon kan heta?

Skepp ohoj/

5 kommentarer:

Mamma Melissa -änglamamma och gravid sa...

Ja, förstår vad du menar... kan också bli otroligt rastlös! Nu, fort och helst igår skulle vad det nu är göras...;.))

Hm, namn... kom upp Ragata i huvudet... en brud med klös i... så kan ni kalla henne för Rally-Ragata;.)

Tack för din fina kommentar också!:.))

Fröken Nilsson sa...

Bilar, båtar osv skall döpas efter det namnet som har namnsdag den dag ni köpte henne/honom. Vår bil heter Vilhelm.
Kram

MrsH sa...

Fröken Nilsson, tack för tipset.
Jaha då får jag väl ta reda på vilket datum vi köpte den. Kommer inte ihåg. Det kommer säkert att vara typ Kurt eller Knut.
Fast Knut hade ju inte varit så dumt för man slår ju en del knutar med tamparna.
Kram

Anonym sa...

chillarn.blogg.se!
Kom in och läs, se videos, mina bilder och mycket mer!

Jenny sa...

Jätte fin, verkligen en båt i min smak! Har önskemål om en liknande, kanske lite mindre båt, men får bli till nästa sommar när huset är hyffsat färdigt!

Hur går det med klänning till galan, har du hittat någon?! Svårt tycker jag!

Ha en fin kväll, kram Jenny