fredag, juli 17, 2009

Pay it forward/”Hemliga klubben”

Måste berätta om vad som hände mig igår på jobbet.

När jag gick för att hämta in eventuell post upptäckte jag att det låg ett turkost glänsande paket format som en gammal godis strut i mitt fack.


















Jag blev självklart förvånad då det inte brukar ligga annat än kuvert och andra mer färglösa saker där, men också väldigt nyfiken.

Vad kunde detta vara?

Började öppna det och konstaterade snabbt att det inte fanns någon avsändare.
Tog ut innehållet…


















…ett helt fantastiskt gulligt halsband!

Någon har alltså skickat mig ett halsband i min favoritfärg dessutom (grönt) till mitt jobb.

Detta är jätte mysko och riktigt spännande.

Jag frågade runt lite på jobbet om det var någon som förstod vad det kunde vara eller ifrån vem? Men ingen kunde svara på det och mystiken tätnade ytterligare.

En kollega till mig kom då med en möjlig förklaring.

-Det kan vara ”hemliga klubben.”

Eftersom jag inte visste vad det var så började hon berätta.

”Hemliga klubben” är tydligen ett ”koncept” där det handlar om att man skall göra andra glada utan att själv få ta åt sig äran eller förvänta sig något i genlängd och därför gör man det istället anonymt i egenskap av ”Hemliga klubben”.

Det kan handla om att gå till en blomsteraffär, köpa en ros och be personen i kassan att ge den till nästa person som handlar och hälsa ifrån ”Hemliga klubben” eller när man köper en latte på café betala för 2 och be dom säga till nästa person som beställer en latte att den redan blivit betald o.s.v.

På detta sätt genom goda handlingar kan man sprida glädje och förbättra sin karma. Det låter kanske jätteflummigt men själv tycker jag att tanken är god och jag själv blev väldigt glad och är sporrad att själv göra likadant. Skall bara komma på en bra sak nu. Självklart måste det inte kosta något utan det är själva tanken som räknas.

Någon som har hört talas om detta förut eller kanske till och med råkat ut för det?

Kramar med livsglädje//

5 kommentarer:

mamma russin sa...

hej hopp..
ja jag har hört om det.. :) det verkar så roligt..
det finns ju en film med , pay it forward, den är helt underbar.. se den om du inte redan sett den.. :)
mycket fint halsband..
kram

MrsH sa...

MammaRussin: Tack för tipset, den måste jag se.
Det är verkligen jättegulligt halsbandet. Blev riktigt glad.
Nu gäller det att göra något bra för någon annan ;oI

KRAM/Helena

Anonym sa...

Vilken kul grej och vilket fint halsband du fick:)
Detta måste testas:)
Kram Kram
Martina

PetramedAochE sa...

Vilken rolig grej! Undrar om det var hemliga klubben som helsat på dig på jobbet eller om du kanske har någon hemlig beundrare :P

Jag blir också jättesugen på att testa, måste bara försöka hitta något bra tillfälle...

kram

Laura, mamma till Kasper sa...

Vilken rolig klubb :) Det är bra att så snälla människor finns.