söndag, juli 19, 2009

En historisk dag














Idag har min V tappat sin tredje tand och han är såååå stolt och glad.

Det är nämnligen så att de flesta i hans klass har tappat sina tänder för längesedan och han har varit lite ledsen över att inte han med har gjort det. Han vill ju känna sig lika "stor" som dom andra barnen säger han.

Sist han tappade en tand så drog jag samma historia (som jag alltid gör) med tandféen Dentia (som jag själv har hittat på och även gjort en illustration på).
Han börjar dock bli så stor nu att han inte riktigt tror på sånt längre.

Tanden lade vi i ett glas vatten bredvid sängen och när han låg och sov byttes tanden ut mot en guld tia, jag lämnade även en lapp vid glaset med "Älvstoft" (inköpt på Panduro) utspritt runtom på hans sängbord som glittrade vackert.
När han vaknade var han lite förundrad över älvstoftet och lappen men han påpekade ändå att han inte riktigt trodde på tandféer.

Det är jag som tycker att det är så viktigt med barns fantasier att jag glömmer att han kanske börjar bli lite för stor för sånt?!

Tyvärr har jag inte mina illustrationer av dom olika féerna hemma, annars hade jag visat er.

Det får bli en annan dag, istället får ni hålla till godo med en bild på den nytappade tanden ;o)

Hur gamla var era barn när dom började tappa sina tänder?

Hoppas att ni har haft en underbar helg!

KRAMAR/

11 kommentarer:

Fröken Nilsson sa...

Ju senare dom tappar tänderna desto bättre... Det tyder på bra kvalitet på tänderna, har jag hört. Slipper förmodligen massa hål och sånt i framtiden...
Kram

Amanda sa...

Det är stort att tappa tänderna. Kommer ihåg hur stolt jag själv var då jag gjorde det! ^^

Vad roligt att du engagerar dig så i berättelsen om älvfén också. Köpt älvstoft och allt. Roligt!

Hoppas ni haft en fin helg.
Kram

http://tumadre.blogg.se sa...

Vad kul att du uppmuntr hans tro på tandfén! :-)

Haha, min önskelista kan också göras lång: en resa, en ny soffa, nya objektiv till kameran, en mini PC... :-)

Agnieszka sa...

Nova har inte börjat tappa sina tänder ännu, men hon blir ju bara 3 snart=) Elton har inte ens fått tänder ännu så där är det lite svårt att tappa dem=)

Ja tacos är sjukt gott, funderar på att pröva göra en tacos-paj nu någon dag men tror tyvärr inte sambon kommer uppskatta det lika mkt som jag!

Kramis

I S A ' S S T Y L E sa...

Åh, vad roligt!=) Det får du göra! Jag är ju bortrest nu fram till (är i Göteborg 8/8-10/8) 10 augusti. Men hade varit jättekul att träffa dig efter det! Jag ska nog dessutom upp en sväng då den 8e augusti till Göteborg så då kanske vi kan ses över en fika=)

Har skickat ett mail till dig också! Men nu verkar det fungera att kommentera igen.

Roligt att tappa sin första tand förresten!

Puss & Kram
Isa

sassa sa...

hej hej ska vi följas åt vi bloglovin?
Jag har med en mamma blogg.

Kram

Amanda sa...

Tack vännen! Din omtanke värmer ska du veta! ♥
Kram

Laura, mamma till Kasper sa...

Aw vad stolt man måste känna sig när man börjar bli stor och tappa mjölktänderna :)

Laura, mamma till Kasper sa...

sv: Okej, än så länge ingen som läst den :P Får väl se hur den är.
Tack så mycket :)

wojtan sa...

Hej

Vilken mysig ide med älvstoft, det ska jag nog härma. Emilia går och väntar på att tappa sina tänder och jag vill helst att de sitter så länge som möjligt!

Kram Wojtan

Agnieszka sa...

Jag kom på att eftersom Elton oftast vaknar skittidigt på morgonen så kan jag ju göra någe vettigt den tiden innan Nova vaknar! Så Elton får sitta i gåstolen och pilla på leksaker medans jag har en halvtimmes morgonjumpa!

kramis